El Geek

Ez a blog nem igazi blog, nem érdemes RSS feedre tenni, mert csak a számítástechnikában szerzett tapasztalataim rögzítése - nem találtam neki jobb helyet. Rendszeresen frissülni sem fog, nekem lesz jó visszanyúlni egy-egy elfeledett probléma esetén, illetve a gugli remélhetőleg idevezeti az embert, ha hasonló problémája lesz, mint nekem. A blog írásához ugyanis pont az vezetett, hogy vannak problémák, amelyekre a gugli nem első helyen szállítja a megoldást, kicsit jobban meg kell túrni értük az internetet.

Friss topikok

XP telepítése CD-ről, ha a BIOS, illetve a boot sorrend állítás nem játszik

2012.12.22. 17:09 | 765mb | Szólj hozzá!

Címkék: boot

Nem szerencsés, de előállhat az a helyzet, hogy nincs lehetőség boot sorrend beálltására, mert nincs boot-eszköz kiválasztó gomb (pl. F2), se a BIOS-ba nem léphetünk be, mert az előző tulajdonos lejelszavazta pl. és nincs lehetőség kideríteni a jelszót.

Ilyenkor még mindig varázsolhatunk a Windows boot menüjében, vagy akár rendes boot loaderrel is. Itt most a Windows boot menüjével való játszadozást írom le.

Alapvetően azt gondoltam, elég telepíteni a GRUB-ot és azt megfelelően paraméterezni. Így telepítettem a GRUB for DOS-t. Ez lehetőséget ad arra, hogy a Windows boot menüjébe kerüljön be. A letöltött ZIP-ben található readme mindent tartalmaz, de röviden annyi a lényeg, hogy NTFS partíción nem megy, ha nem NTFS, akkor meg a GRLDR állományt ki kell tenni a C:\ gyökérbe és a boot.ini-hez (szintén gyökérben) hozzáadni a végére ezt a sort:

C:\GRLDR="Start GRUB"

Ekkor valóban megjelenik választhatóként a GRUB és paraméterezhetjük. Sajnos azonban kiderült, hogy a CD-ről való indítás lehetősége nem is annyira nyilvánvaló, mint gondoltam.

Ekkor jött képbe a PLOP, ami egy önálló boot manager és elvileg ez is tudja azt, hogy a Windows boot menüjébe integráljuk:

http://www.plop.at/en/bootmanager/plpbt4win.html

Sajnos azonban ez így önmagában nem indult el, hiányolta a c:\windows\system32\hal.dll-t bármilyen értelmetlen is. Viszont ha már feltelepítettem, a megfelelő bin állomány helyének ismeretében az imént feltelepített GRUB-bal el tudtam indítani (annyi különbséggel, hogy nálam a /plop könyvtárba került a telepítés során a plpbt.bin):

http://www.plop.at/en/bootmanager/plpbt.bin.html#rungrub

Beléptem tehát a GRUB-ba és egyszerűen begépeltem ezeket:

root (hd0,0)
kernel /boot/plpbt.bin
boot

Így már elindult a PLOP és választhattam a CD-t is, az USB-t is boot lemeznek.

Igen ám, de közben kiderült, hogy ez a csoda laptop nem olvassa a telepítő CD-met. Itt leírják, hogyan csinálok CD-ből USB-s telepítőt:

http://en.kioskea.net/faq/3065-installing-windows-xp-from-a-usb-key

A letöltött program (http://www.datafilehost.com/download-109e97af.html) azonban munkája végeztével kiírta, hogy kétszer kell indítani USB-ről. Ajjaj, akkor a jó kis Windows boot menüs megoldás nem is jó... Hogyan lehetne akkor véglegesre telepíteni ezt a PLOP-ot? Windows-ból nyilván sehogy. De GRUB-ból viszont lehet!

http://www.plop.at/en/bootmanager/mbrinstall.html

Ugyanúgy megy a telepítés, mint az indítás, csak nem plpt.bin-t kell választani, hanem plpinstc.com-ot, amit persze előzőleg ki kell másolni a csomagon belül az Install könyvtárból bele a c:\plop könyvtárba. Ez a verzió szerencsére működött, nem úgy, mint a Windows boot menüs :-)

Miután lefutott az első fázis megbukott a rendszer, mert sajnos a Master Boot Recordot (MBR) is felülírta az XP telepítője. A telepítés nem folytatódott, a gép nem indult, ezért eljött az eddig elkerülni kívánt rész: ki kellett venni a vinyót, hogy újraírjak rá egy bootmanager-t.


Elvileg a PLOP ad olyan bootCD-t, amivel pikk-pakk telepíteni lehet magát az MBR-be, de sajnos nekem nem működött, nem tudtam kiírni CD-re úgy, hogy abból bootolás legyen. Ezért egy Ubuntu live CD-ről elindítottam a gépet, amibe a vinyót ideiglenes átraktam. Létrehoztam egy linuxos partíciót, ide feltettem a PLOP image-t. Majd telepítettem a GRUB-ot. A menu.lst-ben a fentiek alapján alkottam egy bejegyzést, amivel a GRUB-ból indítható a PLOP. Fontos, hogy ne GRUB2-t tegyek fel, mert akkor a fentieket máshogy kell beállítani és most nem volt időm utánajárni a hogyannak.

Ezután újra tudtam bootolni pendrive-ról és folytatni a telepítés 2. fázisát - pendrive-ról.

A linuxos partíció pedig megmarad, mert legközelebb csak újra kell tennem a grub-ot (0.97) és az ide már feltett menu.lst és PLOP image segíteni fog a CD-ről, illetve pendrive-ról való bootolásban.

A bejegyzés trackback címe:

https://elgeek.blog.hu/api/trackback/id/tr914977624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása